نامه نگاری چیست؟ نامه نگاری به معنی ارسال نوشته ای برای فرد یا افراد دیگر جهت برقراری ارتباط است و نامه میتواند در مورد هر موضوعی باشد؛ در گذشته ها، نامه ها رو روی کاغذ مینوشتند اما در حال حاضر، اینترنت و پیام رسانها جای آن را گرفته اند؛ انواع دیگری از نامه نگاری هم هستند که ارتباط چندانی با آن ندارند، مانند تلگراف، فکس، ایمیل و..
نامه نگاری اداری یقینا یکی از موثرترین روش هایی است که انسان ها میتوانند با یکدیگر از طریق آن ارتباط برقرار کنند، در واقع همانطور که بارها به این امر اشاره کرده ایم انسان ها شیوه های مختلفی از ارتباط را در جهان حاضر تجربه میکنند و هر کدام از این شیوه های ارتباط خود فلسفه ای دارند و مزایا و معایبی دارند که آنها را از یکدیگر متمایز میکند؛ از این میان ارتباط نوشتاری، یعنی همان نامه نگاری موثرترین شیوه و همچنین پر مزیت ترین شیوه ای است که میتوان با آن ارتباط برقرار کرد و منظور را با آن به دیگران فهماند.
نامه نگاری یکی از موثرترین راه ها و شیوه های موجود در جهان است که انسان میتواند از طریق آن ارتباط برقرار کند و راه های ارتباطی خویش را به بهترین شکل ممکن با دیگرانی که در اطراف او هستند، پایه ریزی کنند.
نخستین شیوه ای که ما برای ارتباط گیری در جهان داریم، مهارت ارتباطی کلامی است؛ در واقع کلام نخستین شیوه ای است که انسان ها با هم ارتباط شان را میسازند.
عصر کنونی را عصر اطلاعات و ارتباطات نامیدهاند و این به دلیل اهمیت فراوان روابط میان انسانها است. نامه و نگارش آن، چه به شیوه سنتی و با استفاده از کاغذ و قلم، چه به روش مجازی و به شکل پیامک و... منتشر میشوند، از روشهای ایجاد ارتباط هستند. نگارش نامه به انگلیسی، چه به صورت دوستانه و برای انتقال احساسات، چه به صورت رسمی برای انتقال اندیشهها و چه به صورت اداری برای بیان اهداف و خواستهها، باید از اصول و شیوه مناسبی پیروی کند؛ در این راستا تمام کسانی که در ارگانها و ادارات دولتی مشغول به کار هستند، باید با شیوه نامه نگاری و اصول آن آشنا باشند.
اصول نامه نگاری یک نکته کاربردی و بسیار ضروری برای همه کسانی است که حداقل یک بار در طول عمر خود به نوشتن نامه نیاز پیدا میکنند. امروزه نوشتن نامه، تنها نگارش آن بر کاغذ نیست و نوشتن پیامک، نوشتن پیام در گروههای مجازی، نوشتن ایمیل و نگارش نامه های اداری و غیر اداری، نیاز و ضرورت زندگی همه ما است.